BASIC DIFFERENCE BETWEEN GURMAT AND DERAMAT
Meditation according
to Sikhism is singing, hearing, reading praises of God as also study of Him.
According to Dera Philosophy u got to sit in a definite posture at some lonely
place, initially recite a word or two and then give up the word recitation and
merely keep focusing on your thought and follow ur attention where ever it goes.
Accoring to Gurmat, praises is name or Naam i.e Gurbani while according to
Deramat, samadhi i.e focusing on ones moving thought is naam. On the other had
name according to language means quality or praises. Thus it stands proved that
the naam (i.e without praises) of deredar is also fake as he himself and his
dera.
ਗੁਰਮਤੀ ਨਾਮੁ ਰਿਦੈ ਵਸਾਏ॥ ਸਾਚੀ ਬਾਣੀ ਹਰਿ ਗੁਣ ਗਾਏ॥ (Guru Nanak, SGGS, p-222) Through Gurbani sing His praises. Thus following Guru’s teachings naam abides in heart. (Comments: There are thousands of pious stanzas in Gurbani which tell us that naam is nothing but praises to God and that Gurbani is praises to God.
ਮਨੁ ਹਾਲੀ ਕਿਰਸਾਣੀ ਕਰਣੀ ਸਰਮੁ ਪਾਣੀ ਤਨੁ ਖੇਤੁ॥ ਨਾਮੁ ਬੀਜੁ ਸੰਤੋਖੁ ਸੁਹਾਗਾ ਰਖੁ ਗਰੀਬੀ ਵੇਸੁ॥ ਭਾਉ ਕਰਮ ਕਰਿ ਜੰਮਸੀ ਸੇ ਘਰ ਭਾਗਠ ਦੇਖੁ॥
(M.1, SGGS, p-595) Here Guru sahib teaches us essential principles of religious
living; 1. Naam Japna- Recitation of
God’s praises, 2. Kirrat karni- Dignity of labour , 3. Santokh -contentment, 4.
Bhao karam- love & humility in life.
ਜਿਨਾ ਇਕ ਮਨਿ ਇਕ ਚਿਤਿ ਧਿਆਇਆ
ਸਤਿਗੁਰ ਸਉ ਚਿਤੁ ਲਾਇ ॥ ਤਿਨ ਕੀ ਦੁਖ ਭੁਖ ਹਉਮੈ
ਵਡਾ ਰੋਗੁ ਗਇਆ ਨਿਰਦੋਖ ਭਏ ਲਿਵ ਲਾਇ ॥ ਗੁਣ ਗਾਵਹਿ ਗੁਣ ਉਚਰਹਿ ਗੁਣ ਮਹਿ ਸਵੈ ਸਮਾਇ ॥ ਨਾਨਕ ਗੁਰ
ਪੂਰੇ ਤੇ ਪਾਇਆ ਸਹਜਿ ਮਿਲਿਆ ਪ੍ਰਭੁ ਆਇ ॥ (M.4, SGG, p-1423) Those who meditate on the God single-mindedly, with one-pointed
concentration, with focus on Guru’s advices. They are rid of sorrow, hunger,
and the great disease called egotism; they become free of pain. They sing, they
chant His praises; in His praises, they sleep in absorption. O Nanak, through
the perfect Guru, they come to meet God with intuitive peace and poise. (Please
once again mark how Guru stresses on praises. Elsewhere we have given tukks
where Guru has said that Naam or name means praises. This is a vital term which
Gursikhs should clearly understand because the yogi deras are trying to confuse
Sikhs on the interpretation of Naam.) (#518*)
ਨਾਮੁ ਨਿਰੰਜਨੁ ਉਚਰਾਂ ਪਤਿ ਸਿਉ ਘਰਿ ਜਾਂਈ॥ ਗੁਰਮੁਖਿ ਬਾਣੀ ਨਾਮੁ ਹੈ
ਨਾਮੁ ਰਿਦੈ ਵਸਾਈ॥ (M.2, SGGS, p-1239) I recite Name of the God who is
beyond matter, so that I may go home with honour. Bani of the Guru is naam itself and I enshrine the naam within my heart. (ਅਜਿਹੀਆਂ ਪਵਿਤ੍ਰ
ਤੁੱਕਾਂ ਡੇਰੇਦਾਰਾ ਲਈ ਵੱਡੀ ਮੁਸੀਬਤ ਹਨ ਜਿਹੜੇ ਸੰਗਤਾਂ ਨੂੰ ਬੁਧੂ ਬਣਾਉਣ ਦੀ ਕੋਸ਼ਿਸ਼ ‘ਚ ਹਨ ਕਿ ਨਾਮ ਹੋਰ ਚੀਜ ਹੈ ਤੇ ਗੁਰਬਾਣੀ ਹੋਰ ਹੈ।
ਡੇਰੇਦਾਰ ਦਾ ਮਕਸਦ- ਸੰਗਤਾਂ ਨੂੰ ਗੁਰਬਾਣੀ ਨਾਲੋ ਤੋੜਨਾਂ। ਸੋ ਨਾਮ ਦਾ ਮਤਲਬ ਹੈ ਗੁਰਬਾਣੀ ਦੀ
ਕੋਈ ਵੀ ਇਕਾਈ ਜਾਂ ਸ਼ਬਦ। ਇਕੱਲਾ ‘ਸਤਿਨਾਮ- ਵਾਹਿਗੁਰੂ’
ਕਹਿਣਾ ਵੀ ਨਾਮ ਹੈ।ਪ੍ਰਭੂ
ਮਿਲਣ ਦੀ ਚਾਹ ਹੋਵੇ: ਅੰਮ੍ਰਿਤ ਵੇਲੇ ਉੱਠ ਇਸ਼ਨਾਨ ਕਰਨਾਂ, ਸਤਿਨਾਮ ਵਾਹਿਗੁਰੂ ਰਸਨਾ ਤੇ , ਫਿਰ ਜਪੁਜੀ ਸਾਹਿਬ,
ਸ਼ਬਦ ਹਜ਼ਾਰੇ, ਜਾਪ ਸਾਹਿਬ, ਸਵੱਈਏ, ਤੇ ਫਿਰ ਉਸ ਅਕਾਲ ਪੁਰਖ ਅੱਗੇ ਅਰਦਾਸ। ਟਾਈਮ ਹੋਵੇ ਤਾਂ ਹੋਰ ਵੀ ਬਾਣੀ ਪੜੇ ਸੁਣੇ। ਸਾਰਾ
ਦਿਨ ਮੁੱਖ ਤੇ ਸਤਿਨਾਮ ਵਾਹਿਗੁਰੂ ਹੋਵੇ; ਬਹਿੰਦਿਆਂ ਉਠਦਿਆ।
ਸਾਰਾ ਦਿਨ ਅਰਦਾਸਾਂ, ਸ਼ੁਕਰਾਨੇ। ਧਰਮ ਦੀ
ਕਮਾਈ। ਝੂਠ ਤੋਂ ਖਹਿੜਾ ਛੁਟਣਾ ਸ਼ੁਰੂ ਹੋ ਜਾਵੇਗਾ। ਸਾਰਿਆਂ ਨਾਲ ਪਿਆਰ ਮੁਹੱਬਤ। ਸ਼ਾਮੀ ਰਹਿਰਾਸ
ਤੇ ਅਨੰਦ ਸਾਹਿਬ ਤੇ ਅਰਦਾਸ ਸੌਣ ਲੱਗੇ ਕੀਰਤਨ ਸੋਹਿਲਾ ਕਰਨਾਂ ਤੇ ਆਪਣੇ ਅੰਤਮ ਸਮੇ ਵਲ ਧਿਆਨ
ਕਰਨਾਂ ਤੇ ਬਸ ਸੌਂ ਜਾਣਾ।)
No comments:
Post a Comment