GURBANI RANDOM STANZAS -2
http://www.punjabmonitor.com/2014/05/gurbani-random-stanzas.html
Note: Ours is not word to word translation. It is interpretation.
(614) ਜਿਨਿ ਜਗੁ ਸਿਰਜਿ ਸਮਾਇਆ ਸੋ ਸਾਹਿਬੁ ਕੁਦਰਤਿ ਜਾਣੋਵਾ ॥ ਸਚੜਾ ਦੂਰਿ ਨ ਭਾਲੀਐ ਘਟਿ ਘਟਿ ਸਬਦੁ ਪਛਾਣੋਵਾ ॥ (Nanak, SGGS – 581) The One who is present in His creation He alone knows His nature (universe). Do not search for the True God far away from his creation. Identify Him in each and every soul (through Gurbani).
(531) ਤ੍ਰੈ ਗੁਣ ਵਰਤਹਿ ਸਗਲ ਸੰਸਾਰਾ ਹਉਮੈ ਵਿਚਿ ਪਤਿ ਖੋਈ॥ ਗੁਰਮੁਖਿ ਹੋਵੈ ਚਉਥਾ ਪਦੁ ਚੀਨੈ ਰਾਮ ਨਾਮਿ ਸੁਖੁ ਹੋਈ॥ (III Nanak, SGGS- 604) According to Hindu philosophy (Geeta) jiva the creature is obsessed by 3 qualities of Rajo, Sato and Tamo guna the qualities and thus they are actively engaged in the life process. (But according to Sikh thought the universe or life is a drama enacted by God by employing the lusts of 'Kaam, Krodh, Lobh, Moh and Ahankar' i.e sex, anger, greed, attachment and pride collectively called HAUMEN the Ego.) Guru sahib says here that the man engaged in the ego process is daily getting dishonoured. However when the go to the sactuary of Guru he will be explained it all i.e the secret of this great drama and the man will become Gurmukh and become passive to these lusts (Sehaj Awastha or 4th state) and start praising God and will become happy.
(530) ਸੋ ਸਿਖੁ ਸਖਾ ਬੰਧਪੁ ਹੈ ਭਾਈ ਜਿ ਗੁਰ ਕੇ ਭਾਣੇ ਵਿਚਿ ਆਵੈ॥ ਆਪਣੈ ਭਾਣੈ ਜੋ ਚਲੈ ਭਾਈ ਵਿਛੁੜਿ ਚੋਟਾ ਖਾਵੈ॥ (III Nanak, SGGS- 601) He alone is a Sikh, a friend, a relative and a sibling, who lives in the order of Guru. The one who is self-master will suffer separation from the God and will live in agony.
(529) ਗੁਰਮੁਖਿ ਹੋਵੈ ਸੁ ਨਾਮੁ ਧਿਆਵੈ ਸਦਾ ਹਰਿ ਨਾਮੁ ਸਮਾਲਿ ॥ ਸਚੀ ਬਾਣੀ ਹਰਿ ਗੁਣ ਗਾਵੈ ਨਦਰੀ
ਨਦਰਿ ਨਿਹਾਲਿ ॥ (III
Nanak, SGGS-600) The one who becomes a dedicated student with
the aim of Naam-Simran, always deeply studies the qualities of God through Gurbani
and also sings the praises of the God is thus blessed with the God's graceful
glance and enters the Anand state of being high spirited. ਇਹ ਤੁੱਕ ਫਿਰ ਸਾਬਤ ਕਰਦੀ ਹੈ ਕਿ ਗੁਰਬਾਣੀ ਦੀ ਖੋਜ, ਵਿਚਾਰ ਤੇ ਗਾਉਣਾ
ਹੀ ਨਾਮ ਹੈ। ਨਿਰੰਕਾਰ ਦਾ ਨਾਮ ਲੈਣਾ, ਉਹਦੇ ਜਸ ਗਾਉਣਾ ਹੀ ਨਾਮ ਹੁੰਦਾ ਹੈ।
(527)ਸਰਬ ਜੀਆ ਸਿਰਿ ਲੇਖੁ ਧੁਰਾਹੂ ਬਿਨੁ ਲੇਖੈ ਨਹੀ ਕੋਈ ਜੀਉ॥ ਆਪਿ ਅਲੇਖੁ ਕੁਦਰਤਿ ਕਰਿ ਦੇਖੈ ਹੁਕਮਿ ਚਲਾਏ ਸੋਈ ਜੀਉ॥ All living beings without exception have preordained destiny. Only He Himself is beyond destiny; creating the nature, He beholds it and administers by His Command.
(526)ਕਰਤਾ ਤੂ ਮੈ ਮਾਣੁ ਨਿਮਾਣੇ॥ ਮਾਣੁ ਮਹਤੁ ਨਾਮੁ ਧਨੁ ਪਲੈ ਸਾਚੈ ਸਬਦਿ ਸਮਾਣੇ॥ (SGGS-596) O creator God, You are pride of me humble. My honour and importance is Your name the praises and it is all my capital. I thus remain merged into the true poetry of Your praises.
(525) ਜਹ ਜਹ ਦੇਖਾ ਤਹ ਜੋਤਿ ਤੁਮਾਰੀ ਤੇਰਾ ਰੂਪੁ ਕਿਨੇਹਾ॥ ਇਕਤੁ ਰੂਪਿ ਫਿਰਹਿ ਪਰਛੰਨਾ ਕੋਇ ਨ ਕਿਸ ਹੀ ਜੇਹਾ॥ (SGGS -596) Wherever I look, in every thing at the core of it You are there. But I wonder what is Your original form? I know it is one form which is pervading every where Yet none like any other. (ਮੈਂ ਜਿਧਰ ਵੀ ਵੇਖਦਾ ਹਾਂ ਤੇਰਾ ਹੀ ਰੂਪ ਹੈ ਕਿਉਕਿ ਮੂਲ ਵਿਚ ਤੂ ਹੀ ਹੁੰਨੇ। ਸਾਰਿਆਂ ਵਿਚ ਤੇਰਾ ਹੀ ਰੂਪ ਛੁਪਿਆ ਹੋਣ ਦੇ ਬਾਵਜੂਦ ਕੋਈ ਵੀ ਇਕ ਦੂਸਰੇ ਵਰਗਾ ਨਹੀ ਹੈ, ਸਾਰੇ ਵਖਰੇ ਵਖਰੇ ਰੂਪ ਹਨ। ਭਾਵ ਸਾਰੀ ਸ੍ਰਿਸਟੀ ਉਹ ਅਕਾਲ ਪੁਰਖ ਖੁੱਦ ਹੀ ਹੈ। ਸ੍ਰਿਸਟੀ ਉਹਦਾ ਇਕ ਖੇਲ ਰਚਿਆ ਹੋਇਆ ਹੈ।)
(524) SANTOKH - THE KEY WORD OF SIKHISM
Note: Ours is not word to word translation. It is interpretation.
(615) ਗੁਰ ਸਤਿਗੁਰ ਕਾ ਜੋ ਸਿਖੁ ਅਖਾਏ ਸੁ ਭਲਕੇ ਉਠਿ ਹਰਿ ਨਾਮੁ ਧਿਆਵੈ ॥
ਉਦਮੁ ਕਰੇ ਭਲਕੇ ਪਰਭਾਤੀ ਇਸਨਾਨੁ ਕਰੇ ਅੰਮ੍ਰਿਤ ਸਰਿ ਨਾਵੈ ॥ ਉਪਦੇਸਿ ਗੁਰੂ ਹਰਿ ਹਰਿ ਜਪੁ ਜਾਪੈ
ਸਭਿ ਕਿਲਵਿਖ ਪਾਪ ਦੋਖ ਲਹਿ ਜਾਵੈ ॥ ਫਿਰਿ ਚੜੈ ਦਿਵਸੁ ਗੁਰਬਾਣੀ ਗਾਵੈ ਬਹਦਿਆ ਉਠਦਿਆ ਹਰਿ ਨਾਮੁ
ਧਿਆਵੈ ॥
(IV Nanak. SGGS-305) A real Sikh of the Guru shall rise in
the early morning and say praises to God. Energetically he will take bath early
in the morning, and then take bath in the Amrit-pool i.e Gurbani. Upon the
advice of the Guru, he is to chant God's Japuji thus all sins, misdeeds and
negative actions shall be erased. Then again during the day whether sitting down
or standing up, he is to keep on singing Gurbani the God's naam;
ਜੋ ਮਨੁੱਖ ਸਤਿਗੁਰੂ ਦਾ
(ਸੱਚਾ) ਸਿੱਖ ਅਖਵਾਂਦਾ ਹੈ (ਭਾਵ, ਜਿਸ ਨੂੰ ਲੋਕ ਸੱਚਾ ਸਿੱਖ ਆਖਦੇ ਹਨ) ਉਹ ਰੋਜ਼ ਸਵੇਰੇ ਉੱਠ ਕੇ ਹਰਿ-ਨਾਮ ਦਾ ਸਿਮਰਨ ਕਰਦਾ ਹੈ,
ਹਰ ਰੋਜ਼ ਸਵੇਰੇ ਉੱਦਮ ਕਰਦਾ ਹੈ, ਇਸ਼ਨਾਨ ਕਰਦਾ ਹੈ (ਤੇ ਫਿਰ ਨਾਮ-ਰੂਪ) ਅੰਮ੍ਰਿਤ ਦੇ ਸਰੋਵਰ ਵਿਚ ਟੁੱਭੀ
ਲਾਉਂਦਾ ਹੈ, ਸਤਿਗੁਰੂ ਦੇ ਉਪਦੇਸ਼
ਦੁਆਰਾ ਪ੍ਰਭੂ ਦੇ ਨਾਮ ਦਾ ਜਾਪ ਜਪਦਾ ਹੈ ਤੇ (ਇਸ ਤਰ੍ਹਾਂ) ਉਸ ਦੇ ਸਾਰੇ ਪਾਪ-ਵਿਕਾਰ ਲਹਿ ਜਾਂਦੇ
ਹਨ; ਫਿਰ ਦਿਨ ਚੜ੍ਹੇ ਸਤਿਗੁਰੂ ਦੀ
ਬਾਣੀ ਦਾ ਕੀਰਤਨ ਕਰਦਾ ਹੈ ਤੇ (ਦਿਹਾੜੀ) ਬਹਿੰਦਿਆਂ ਉੱਠਦਿਆਂ (ਭਾਵ, ਕਾਰ-ਕਿਰਤ ਕਰਦਿਆਂ) ਪ੍ਰਭੂ ਦਾ ਨਾਮ ਸਿਮਰਦਾ ਹੈ ।(614) ਜਿਨਿ ਜਗੁ ਸਿਰਜਿ ਸਮਾਇਆ ਸੋ ਸਾਹਿਬੁ ਕੁਦਰਤਿ ਜਾਣੋਵਾ ॥ ਸਚੜਾ ਦੂਰਿ ਨ ਭਾਲੀਐ ਘਟਿ ਘਟਿ ਸਬਦੁ ਪਛਾਣੋਵਾ ॥ (Nanak, SGGS – 581) The One who is present in His creation He alone knows His nature (universe). Do not search for the True God far away from his creation. Identify Him in each and every soul (through Gurbani).
(612) ਗਈ
ਬਹੋੜੁ ਬੰਦੀ ਛੋੜੁ ਨਿਰੰਕਾਰੁ ਦੁਖਦਾਰੀ॥ ਕਰਮੁ ਨ ਜਾਣਾ ਧਰਮੁ ਨ ਜਾਣਾ ਲੋਭੀ ਮਾਇਆਧਾਰੀ॥ ਨਾਮੁ ਪਰਿਓ ਭਗਤੁ ਗੋਵਿੰਦ ਕਾ ਇਹ ਰਾਖਹੁ
ਪੈਜ ਤੁਮਾਰੀ॥1॥
ਹਰਿ ਜੀਉ ਨਿਮਾਣਿਆ ਤੂ ਮਾਣੁ॥ ਨਿਚੀਜਿਆ ਚੀਜ ਕਰੇ ਮੇਰਾ ਗੋਵਿੰਦੁ ਤੇਰੀ ਕੁਦਰਤਿ ਕਉ ਕੁਰਬਾਣੁ॥ (V Nanak, SGGS – 624) The restorer of what was lost, THE
LIBERATOR the Formless God, destroyer of pain. I don't know the ritual nor righteous living. I am so greedy and always
running after money yet people call me bhagat the devotee. O God, therefore please,
save honour of your so-called bhagat. 1. O dear God, You are the honour of the
dishonoured. You make the unworthy ones worthy, O my God of the universe; I am
a sacrifice to Your almighty creative power.
(611) ਕਰਿ ਇਸਨਾਨੁ ਸਿਮਰਿ ਪ੍ਰਭੁ ਅਪਨਾ ਮਨ ਤਨ ਭਏ ਅਰੋਗਾ॥
ਕੋਟਿ ਬਿਘਨ ਲਾਥੇ ਪ੍ਰਭ ਸਰਣਾ ਪ੍ਰਗਟੇ ਭਲੇ ਸੰਜੋਗਾ॥1॥ ਪ੍ਰਭ ਬਾਣੀ ਸਬਦੁ ਸੁਭਾਖਿਆ॥ ਗਾਵਹੁ ਸੁਣਹੁ ਪੜਹੁ
ਨਿਤ ਭਾਈ ਗੁਰ ਪੂਰੈ ਤੂ ਰਾਖਿਆ॥(V Nanak, SGGS -611) Your
mind and body will become healthy if you meditate on God, early in the morning after
taking bath. When we go in the shelter of God all obstacles in our work are removed
and good fortune dawns. 1. The poetry of God’s Gurbani and shabads are the best
prayers. Therefore sing, listen and daily read Gurbani. The Perfect Guru saves
you.
(531) ਤ੍ਰੈ ਗੁਣ ਵਰਤਹਿ ਸਗਲ ਸੰਸਾਰਾ ਹਉਮੈ ਵਿਚਿ ਪਤਿ ਖੋਈ॥ ਗੁਰਮੁਖਿ ਹੋਵੈ ਚਉਥਾ ਪਦੁ ਚੀਨੈ ਰਾਮ ਨਾਮਿ ਸੁਖੁ ਹੋਈ॥ (III Nanak, SGGS- 604) According to Hindu philosophy (Geeta) jiva the creature is obsessed by 3 qualities of Rajo, Sato and Tamo guna the qualities and thus they are actively engaged in the life process. (But according to Sikh thought the universe or life is a drama enacted by God by employing the lusts of 'Kaam, Krodh, Lobh, Moh and Ahankar' i.e sex, anger, greed, attachment and pride collectively called HAUMEN the Ego.) Guru sahib says here that the man engaged in the ego process is daily getting dishonoured. However when the go to the sactuary of Guru he will be explained it all i.e the secret of this great drama and the man will become Gurmukh and become passive to these lusts (Sehaj Awastha or 4th state) and start praising God and will become happy.
(530) ਸੋ ਸਿਖੁ ਸਖਾ ਬੰਧਪੁ ਹੈ ਭਾਈ ਜਿ ਗੁਰ ਕੇ ਭਾਣੇ ਵਿਚਿ ਆਵੈ॥ ਆਪਣੈ ਭਾਣੈ ਜੋ ਚਲੈ ਭਾਈ ਵਿਛੁੜਿ ਚੋਟਾ ਖਾਵੈ॥ (III Nanak, SGGS- 601) He alone is a Sikh, a friend, a relative and a sibling, who lives in the order of Guru. The one who is self-master will suffer separation from the God and will live in agony.
(528) READ WHO WAS GURU OF NANAK? ਕੌਣ ਸੀ ਗੁਰੂ ਨਾਨਕ ਦਾ ਗੁਰੂ? ਤਤੁ ਨਿਰੰਜਨੁ ਜੋਤਿ ਸਬਾਈ
ਸੋਹੰ ਭੇਦੁ ਨ ਕੋਈ ਜੀਉ॥ ਅਪਰੰਪਰ ਪਾਰਬ੍ਰਹਮੁ ਪਰਮੇਸਰੁ ਨਾਨਕ ਗੁਰੁ ਮਿਲਿਆ ਸੋਈ ਜੀਉ॥ (SGGS -599, Guru Nanak)
Seed or at the base of whole universe is that matter-less light the God, naturally
it is there in me also— thus there is no difference between us (me and God). So
Nanak's Guru is God Himself the infinite, all-pervading, the supreme Lord God. ਸਾਰੀ ਸ੍ਰਿਸਟੀ ਦਾ ਮੂਲ ਪਦਾਰਥ-ਰਹਿਤ ਨਿਰੰਕਾਰੀ ਜੋਤ ਹੈ। ਉਹ ਜੋਤ ਮੇਰੇ ਅੰਦਰ ਵੀ
ਬਿਰਾਜਮਾਨ ਹੈ। ਸਾਡੇ ਦੋਹਾਂ ਵਿਚ ਕੋਈ ਫਰਕ ਰਹਿ ਨਹੀ ਜਾਂਦਾ। ਉਹ ਸਰਬਵਿਆਪਕ ਬੇਅੰਤ, ਅਕਾਲਪੁਰਖ ਖੁੱਦ ਹੀ ਮੇਰਾ ਗੁਰੂ ਹੈ।
(527)ਸਰਬ ਜੀਆ ਸਿਰਿ ਲੇਖੁ ਧੁਰਾਹੂ ਬਿਨੁ ਲੇਖੈ ਨਹੀ ਕੋਈ ਜੀਉ॥ ਆਪਿ ਅਲੇਖੁ ਕੁਦਰਤਿ ਕਰਿ ਦੇਖੈ ਹੁਕਮਿ ਚਲਾਏ ਸੋਈ ਜੀਉ॥ All living beings without exception have preordained destiny. Only He Himself is beyond destiny; creating the nature, He beholds it and administers by His Command.
(526)ਕਰਤਾ ਤੂ ਮੈ ਮਾਣੁ ਨਿਮਾਣੇ॥ ਮਾਣੁ ਮਹਤੁ ਨਾਮੁ ਧਨੁ ਪਲੈ ਸਾਚੈ ਸਬਦਿ ਸਮਾਣੇ॥ (SGGS-596) O creator God, You are pride of me humble. My honour and importance is Your name the praises and it is all my capital. I thus remain merged into the true poetry of Your praises.
(525) ਜਹ ਜਹ ਦੇਖਾ ਤਹ ਜੋਤਿ ਤੁਮਾਰੀ ਤੇਰਾ ਰੂਪੁ ਕਿਨੇਹਾ॥ ਇਕਤੁ ਰੂਪਿ ਫਿਰਹਿ ਪਰਛੰਨਾ ਕੋਇ ਨ ਕਿਸ ਹੀ ਜੇਹਾ॥ (SGGS -596) Wherever I look, in every thing at the core of it You are there. But I wonder what is Your original form? I know it is one form which is pervading every where Yet none like any other. (ਮੈਂ ਜਿਧਰ ਵੀ ਵੇਖਦਾ ਹਾਂ ਤੇਰਾ ਹੀ ਰੂਪ ਹੈ ਕਿਉਕਿ ਮੂਲ ਵਿਚ ਤੂ ਹੀ ਹੁੰਨੇ। ਸਾਰਿਆਂ ਵਿਚ ਤੇਰਾ ਹੀ ਰੂਪ ਛੁਪਿਆ ਹੋਣ ਦੇ ਬਾਵਜੂਦ ਕੋਈ ਵੀ ਇਕ ਦੂਸਰੇ ਵਰਗਾ ਨਹੀ ਹੈ, ਸਾਰੇ ਵਖਰੇ ਵਖਰੇ ਰੂਪ ਹਨ। ਭਾਵ ਸਾਰੀ ਸ੍ਰਿਸਟੀ ਉਹ ਅਕਾਲ ਪੁਰਖ ਖੁੱਦ ਹੀ ਹੈ। ਸ੍ਰਿਸਟੀ ਉਹਦਾ ਇਕ ਖੇਲ ਰਚਿਆ ਹੋਇਆ ਹੈ।)
(524) SANTOKH - THE KEY WORD OF SIKHISM
1 comment:
Quraan - 6:163 No partner hath He: this am I commanded, and I am the first of those who bow to His will.--
67:2 He Who created Death and Life, that He may try which of you is best in deed: and He is the Exalted in Might, Oft-Forgiving;-
Post a Comment